Het belang van een P&O-er

Vaak als men aan een bedrijf denkt wordt er niet meteen gedacht aan de personeelsafdeling, dit terwijl het personeel de kern vormt van elke organisatie. Alle werknemers in de organisatie hebben namelijk verschillende wensen en behoeftes, maar naar buiten toe moeten de neuzen wel allemaal in dezelfde richting wijzen. Vanwege deze reden wordt het belang van een P&O-er voor organisaties nader onder de loep genomen.

Argumenten van een MKB bedrijf zijn meestal dat een personeelsafdeling te duur is op dit moment of dat de directie of lijnmanager deze taak wel op zich zal nemen. Een goede mogelijkheid voor deze bedrijven is om het personeelsbeleid te laten uitbesteden. Het uitlaten besteden van het personeelsbeleid scheelt de organisatie namelijk veel kosten en vooral ook veel tijd. Dat laatste verkijken veel bedrijven zich namelijk op, want diverse taken die bij een P&O-er horen zijn: Werving, opleidingstrajecten, verzuimbegeleiding, ontslagprocedures, overleg met de bedrijfsarts en het bedrijfsmaatschappelijk werk, arbeidsvoorwaardengesprekken of personeelsbeheer. De gedachte van lijnmanagers is dan vaak ook dat ze met een bepaald budget een goed personeelsbeleid kunnen voeren, maar veel leidinggevende hebben vervolgens geen idee wat hun allemaal te wachten staan.

Maar wat zijn nu precies de taken van een P&O-er?
• stelt het personeels- en organisatiebeleid op, of onderdelen daarvan
• adviseert het management, bijvoorbeeld over leidinggeven en de ontwikkeling van hun medewerkers
• adviseert en ondersteunt bij aanname en ontslag
• adviseert over functioneringsgesprekken, beoordelingen, opleidingen en salarissen
• administreert personeelsinformatie en verzorgt rapportages daarover.

Een slimme P&O-er biedt een gemotiveerd tegengeluid als dat nodig is. Een stevige adviseur, die het management de andere kant van plannen en ideeën laat zien. Een echte professional, die niet alleen bezwaren opwerpt, maar vooral ook oplossingen aandraagt. Regels veranderen, dus de kennis van P&O-zaken moet ook nog eens actueel zijn. Wie geen kennis heeft over bijvoorbeeld de uitvoering van de Wet poortwachter of de Wet op de ondernemingsraden, over personeelskengetallen of methodieken voor verzuimbeheersing, zal de bedrijfsvoering zien vastlopen.

Mocht u willen weten wat een goed personeelsbeleid uw organisatie kan opleveren dan mag u altijd geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.
 

© FID Plus, Website door: EdisoGa naar boven

Vertel mij meer!

Laat je telefoonnummer achter en wij bellen je over dit onderwerp geheel vrijblijvend terug

Zo zijn we bereikbaar